ویروس شناسی/ویروسویروس کرونا

داروی اکتمرا

Actemra

در حدود یک سال پیش خبر استفاده از داروی اکتمرا Actemra (tocilizumab) برای درمان بیماران که دچار بیماری کرونا شده اند در فاز وخیم بیماری، امیدی را برای درمان این بیماری ایجاد کرده است. امروزه این دارو به عنوان یکی از درمان های رسمی در فاز حاد بیماری کرونا شناخته شده و در ایران با نام تجاری تمزیوا تولید می شود.

به نظر می‌رسد که یکی از دلایل حال بد بیماران و از دست رفتن برخی از ارگان های بدن در بیماری کرونا، تولید و فعالیت بیش از اندازه سایتوکاین‌ها باشد که اصطلاحا به آن طوفان سایتوکاینی گفته می‌شود. به همین علت داروهایی که در گذشته برای سندرم آزادسازی شدید سایتوکاین‌ها cytokine release syndrome (CRS) مورد استفاده قرار می‌گرفته اند به عنوان کاندیداهای درمان بیماری کرونا در نظر گرفته شده و برخی از آن ها در بیماران با شرایط وخیم مورد آزمون قرار گرفته اند.

کمیسیون بهداشت چین اخیرا استفاده موفقیت آمیز از داروی Actemra  را در بیماران فاز حاد کرونا تایید کرده و این دارو را به عنوان یکی از داروهای مناسب برای درمان بیماری کرونا معرفی کرده است. اگرچه معرفی یک دارو برای بیماری نیازمند مطالعات گسترده و بررسی‌های دقیق است اما به علت شرایط ویژه بیماری کرونا و میزان بالای مرگ و میر این بیماری ارزیابی اولیه داروی اکتمرا به عنوان دلیل کافی برای استفاده دارو در بیماران با حال بسیار وخیم در نظر گرفته شده است.

البته با توجه به اینکه این دارو برای درمان طوفان سایتوکاینی مورد تایید FDA قرار دارد و طوفان سایتوکاینی در بیماری کرونا در برخی بیماران مشاهده شده است، می‌توان گفت که استفاده از اکتمرا به نوعی استفاده از داروی تایید شده در شرایط مشابه به حساب خواهد آمد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا