سلامتی/بیماری

این فلز در آب آشامیدنی منجر به دیابت دو می شود

نتایج مطالعه ای جدید نشان داد که قرارگیری طولانی مدت در معرض آرسنیک با بیماری هایی مانند سرطان و دیابت نوع به گفته محققان دانشگاه آریزونا، یکی از فاکتورهای اصلی پرخطر، قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، به ویژه قرار گرفتن در معرض مزمن آرسنیک است، که نشان می‌دهد بر تولید انسولین و حساسیت، سطح قند خون و الگوی لیپیدها، که همه از ویژگی‌های شایع ابتلاء و پیشرفت دیابت است، تأثیر می‌گذارد.

از آنجا که آرسنیک یک فلز طبیعی است که در خاک یافت می‌شود، می‌تواند یکی از مهمترین آلاینده‌های آب آشامیدنی در سطح جهان باشد. مشاغلی مانند کار در معدن هم، بیش از ۱۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان را در معرض آرسنیک قرار می‌دهد.

محققان این مطالعه، مکانیسم بیولوژیکی را کشف کردند که در آن قرار گرفتن در معرض مزمن آرسنیک منجر به مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز می‌شود، که دو ویژگی اصلی ابتلاء به دیابت هستند.

در این مطالعه تأثیر قرار گرفتن در معرض آرسنیک بر فعال شدن فاکتور هسته‌ای موسوم به عامل مرتبط با اریتروئید۲ (NRF2) مورد بررسی قرار گرفت. NRF2 یک پروتئین است که نقش مهمی در حفظ هموستات سلولی ایفا می‌کند، به ویژه در زمان فشار اکسایشی که عدم تعادل رادیکال‌های آزاد اکسیژن و آنتی اکسیدان‌ها در بدن وجود دارد.

فشار اکسایشی طولانی مدت نظیر مواردی ناشی از دود سیگار، اشعه، رژیم‌های غذایی حاوی قند، چربی و الکل یا سموم محیطی، به ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن از جمله سرطان، دیابت و بیماری‌های عصبی کمک می‌کند.

NRF2 تنظیم کننده بدن در برابر فشار اکسایشی است. هنگامی که بدن وارد حالت فشار اکسایشی می‌شود، NRF2 فعال می‌شود و فرایند محافظت سلولی آغاز می‌شود. هنگامی که هموستات سلولی ترمیم می‌شود، سطح NRF2 به حالت عادی برمی گردد.

تحقیق دریافت که قرار گرفتن در معرض آرسنیک منجر به فعال شدن طولانی مدت و غیرقابل کنترل NRF2 می‌شود، که قبلاً مشخص شده بود عامل ابتلاء به سرطان و مقاومت در برابر درمان ضدسرطان است.

در این مطالعه، آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض آرسنیک منجر به عدم تحمل گلوکز و کاهش حساسیت به انسولین می‌شود. در واقع، فعال شدن طولانی مدت NRF2از طریق قرار گرفتن در معرض آرسنیک باعث تغییر در مسیرهای کنترل اسید آمینه، اسید چرب، کربوهیدرات، چربی و متابولیسم دارو می‌شود.

یافته‌ها نشان داد که فعال شدن طولانی مدت NRF2 در واکنش به آرسنیک باعث افزایش تولید گلوکز در کبد و انتشار گلوکز در جریان خون می‌شود که می‌تواند محرک اصلی تغییرات گلوکز سیستمیک خون باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا