سلامتی/بیماری

عوارض افزایش ویتامین دی

ویتامین دی برای سلامتی بسیار مهم است. این ویتامین در حفظ سلامت و عملکرد سلول ­های بدن چند وظیفه ­کلیدی را برعهده دارد. اکثر افراد ویتامین دی کافی دریافت نمی­ کنند بنابراین به مصرف مکمل نیاز دارند. با این حال، ممکن است (در موارد نادر) تشکیل این ویتامین در بدن به میزان سمی برسد.

کمبود و مسمومیت با مصرف زیاد ویتامین دی

ویتامین دی در جذب کلسیم، عملکرد ایمنی و محافظت از استخوان، عضلات و سلامت قلب نقش دارد. ویتامین دی به­ طور طبیعی در غذا وجود دارد و با قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب نیز تولید می­ شود.

با این حال، به ­غیر از ماهی چرب، تعداد کمی از غذاها سرشار از ویتامین دی هستند. به ­علاوه، اکثر افراد به اندازه­ کافی در معرض آفتاب نیستند تا ویتامین دی به مقدار مناسب در بدنشان تولید شود.

بنابراین، کمبود این ویتامین بسیار شایع است. درواقع، تخمین زده شده حدود ۱ بیلیون نفر در سراسر دنیا به اندازه کافی ویتامین دی دریافت نمی­ کنند.

مکمل­ های ویتامین دی رایج است و می­ توان ویتامین دی-۲ و دی-۳ را از طریق مکمل دریافت کرد. ویتامین دی-۳ در واکنش به نور خورشید تولید می­ شود و در محصولات حیوانی وجود دارد درحالی­ که ویتامین دی-۲ گیاهی است.

یافته­ ها نشان می ­دهد ویتامین دی-۳ بیشتر از ویتامین دی-۲ سطح خون را بالا می­ برد. تحقیقات حاکی از این است که با مصرف هر ۱۰۰IU  ویتامین دی-۳ بیشتر در روز، میزان ویتامین دی خون تا ۱ ng/ml (2.5 nmol/l) افزایش می ­یابد.

با این حال، مصرف دوز بالای ویتامین دی-۳ در بلندمدت باعث تشکیل ویتامین دی مازاد در بدن می­ شود.

مسمومیت ویتامین دی زمانی رخ می­ دهد که میزان آن در خون بیشتر از ۱۵۰ ng/ml (375 nmol/l) باشد. از آن­جایی­ که ویتامین در چربی بدن ذخیره و به­ تدریج وارد جریان خون می­ شود، تاثیر مسمومیت تا چند ماه بعد از توقف مصرف مکمل باقی می­ماند.

لازم است بدانید مسمومیت ویتامین دی شایع نیست و منحصرا در افرادی رخ می ­دهد که بدون تحت نظارت قرار دادن میزان آن در خون، دوز بالایی از مکمل را در بلندمدت مصرف می­ کنند.

همچنین ممکن است فرد از مکملی استفاده کند که میزان ویتامین دی آن بیشتر از چیزی است که روی برچسب مکمل نوشته شده و سهوا ویتامین دی اضافه مصرف کند.

درمقابل، رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به­ تنهایی باعث مسمومیت ویتامین دی نمی­ شود.

افزایش میزان ویتامین دی در خون

افزایش میزان کلسیم خون

حالت تهوع، استفراغ و بی  اشتهایی

دل  درد، یبوست یا اسهال

پوسیدگی استخوان

نارسایی کلیوی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا