سلامتی/بیماری

قارچ سیاه

سیاه شدن پل بینی، تیره شدن اطراف سینوس‌ها، تورم صورت، ضعف شدید، آسیب‌های جدی عصبی و در نهایت نابینایی همه از عوارض بیماری قارچ سیاه است که به عنوان یک عفونت مسری خطرناک تر از کرونا بر سر زبان‌ها انداخته است.

این قارچ همه جا به ویژه در محیط روی خاک، گیاهان و میوه‌های در حال فساد دیده می‌شود و می‌تواند به راحتی وارد بدن شود اما زمانی که سیستم ایمنی بدن سالم باشد مشکلی پیش نمی‌آید. بروز این بیماری در پی ضعف سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. افراد دارای ضعف سیستم ایمنی به ویژه بیماران دارای دیابت کنترل‌نشده، بیماران مبتلا به سرطان و یا کسانی که از داروهایی استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند، در صورت مواجه با این قارچ مستعد ابتلا هستند اما این بیماری از فردی به فرد دیگر به صورت مستقیم منتقل نمی‌شود.

قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس یک عفونت قارچی جدی اما نادر است که توسط گروهی از قارچ ها به نام موکورمایست ایجاد می شود. این قارچ ها در سرتاسر محیط زندگی می کنند. قارچ سیاه عمدتا افرادی را که دارای مشکلات سلامتی هستند یا از داروهایی استفاده می کنند که توانایی بدن را در مبارزه با میکروب ها و بیماری ها کاهش می دهد، تحت تأثیر قرار می دهند. اغلب پس از استنشاق هاگ های قارچی از هوا ، سینوس ها یا ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین ممکن است پس از بریدگی، سوختگی یا سایر انواع آسیب های پوستی روی پوست ایجاد شود.

همچنین این عفونت در برخی مبتلایان به کرونا دیده می‌شود؛ چراکه ما در مراحل پیشرفته بیماری کرونا دارویی به نام کورتیکو استروئید یا همان کورتون برای بیمار تجویز می‌کنیم. در مراحل پیشرفته بیماری سیستم ایمنی بدن بر علیه خود بدن شروع به فعالیت کرده و نقش مخربی پیدا می‌کند.

علائم ابتلا به قارچ سیاه:

تب

 شکم درد و سینه درد

تنگی نفس و سُرفه

تورم صورت

ضایعات سیاه روی بینی یا داخل دهان

حالت تهوع و استفراغ

خونریزی گوارشی

 

عوارض ابتلا به قارچ سیاه:

نابینایی و آسیب عصبی

لخته شدن خون

مرگ در صورت درمان نشدن

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا