سلامتی/بیماری

پرکاری تیروئید

به طور کلی هورمون تیروئید با تاثیر در سوخت و ساز (متابولیسم) بسیاری از فرایندهای بدن را تحت کنترل دارد. اگر میزان هورمون تیروئید در بدن بیش از حد اندازه باشد، هر یک از عملکردهای بدن تمایل به تشدید سرعت دارند لذا جای تعجب ندارد اگر بعضی از علائم پرکاری تیروئید شامل عصبی شدن، تحریک پذیری، افزایش تعریق، افزایش ضربان قلب، لرزش دست ها، اضطراب، به سختی به خواب رفتن، نازک شدن پوست، موهای نازک و شکننده و ضعف ماهیچه ها به خصوص در قسمت فوقانی بازو ها و ران ها باشد.

در نتیجه‌ این‌ فعالیت بیش‌ از حد، تولید هورمون‌های‌ تیروئید (تیروکسین) افزایش‌ می‌یابد. شایعترین‌ نوع‌ پرکاری‌ بیماری گریوز نامیده می‌شود.

این بیماری باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌هایی تولید کند که به غده تیروئید حمله می‌کنند و باعث می‌شوند که غده تیروئید هورمون بیش از حد تولید کند. این بیماری معمولا در افرادی بروز می‌کند که سابقه خانوادکی در ابتلا به مشکلات تیروئید دارند. درافرادی که به بیماری گریوز مبتلا هستند، یکی از مشخص‌ترین علائم بیمار این است که پشت چشم‌های او عرق می‌کند که باعث درد چشم، اشک ریختن از چشم‌ها و بیرون‌زدگی چشم‌ها می‌شود.
پرکاری تیروئید بیشتر در بین زنان 20 تا 40 سال شایع است، اما مردان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

علائم این بیماری عبارتند از:

 ضعف عضلانی

 لرزش دست

 ضربان سریع قلب

 خستگی مفرط

 کاهش وزن

 اسهال یا دفعات زیاد کار کردن روده‌ها

 آشفتگی، تحریک‌پذیری و اضطراب

 اختلالات بینایی (تحریک شدن چشم و مشکلات دید)

 بی‌نظمی در قاعدگی

 عدم تحمل گرما و تعرق شدید

 ناباروری

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. Absorption and metabolism for dietary Roussel A, Benichou J, Randriamanantany ZA, Gilbert D, Drenovska K, Houivet E et al 2011 Enzyme linked immunosorbent assay for the combination of bullous pemphigoid antigens 1 and 2 in the diagnosis of bullous pemphigoid

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا