آموزشیزیست شناسیژنتیک

کسب و کار; رشته زیست شناسی (بیولوژی)   

کسب و کار; رشته زیست شناسی (بیولوژی)   

هدف:

سال 1973 وقتی به یاری علم ژنتیك اولین ژن “كلون” گردید شاید كمتر كسی فكر می كرد كه بزودی این علم یكی از علوم راهبردی دنیا شود و حتی تا جایی گسترش بیابد كه نشریه Science باسواد بودن را مساوی با اطلاع داشتن از دو علم كامپیوتر و ژنتیك بداند.

این علم جوان در این مدت كوتاه به یكی از علوم استراتژیك جهان تبدیل شده است.

 

دكتر محمدرضا نوری دلوئی استاد ژنتیك دانشكده پزشكی دانشگاه تهران در معرفی این علم می گوید:

“بطور كلی دانش ژنتیك درباره انتقال صفات وراثتی از والدین به اولاد بحث می كند كه البته این والدین می توانند انسان، درخت و یا باكتری باشند. در واقع ژنتیك تلاش می كند تا بگوید كه چه مكانیزم هایی مولكولی، عامل انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر هستند. مكانیزم هایی كه باعث می شوند تا فرزندان شباهت زیادی به والدین داشته باشند و همچنین می خواهد بداند كه چرا گاهی اوقات در بین والدین و فرزندان در برخی صفات تفاوت های بسیار معنی داری وجود دارد؟ برای مثال چرا گاهی اوقات والدین سفید پوست، بچه رنگین پوست دارند؟

آنچه مسلم و روشن است در سطح جهانی در همه كشورها، چه در زمینه های آموزشی و چه پژوهشی و بهره وری علمی و اقتصادی، رشته های علوم زیستی مورد توجه كامل است و مسائل بنیادی و پژوهشی رشته های دیگری مانند كشاورزی (زراعت، باغبانی، گیاه پزشكی) و رشته های علوم پزشكی (پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی) و پیراپزشكی نیاز مبرم به اطلاعات و نظریه های علوم زیستی و تحقیقات و پژوهش های این علم دارد.

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا