ویروس شناسی/ویروس

ویروس HPV

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی شایع‌ترین عفونت مقاربتی در انسان است. بیشتر زنان و مردان فعال جنسی در طول زمان زندگی در معرض این ویروس قرار دارند.

این ویروس در ایالات متحده بسیار رایج است و سالانه تقریباً ۱۴ میلیون مورد ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) تشخیص داده می‌شود و به آمار مبتلایان اضافه می‌گردد.

انواع مختلف ویروس HPV:

برخی از انواع این ویروس می‌تواند منجر به زگیل دستگاه تناسلی شوند و برخی دیگر ممکن است عامل برخی از انواع سرطان شوند. هر ساله، حدود تعداد ۱۹۴۰۰ زن و ۱۲۱۰۰ مرد در ایالات متحده مبتلا به سرطان‌های ناشی از ویروس HPV می‌شوند.

عوامل خطرزای ویروس HPV:

برخی از عوامل خطرزا که باعث افزایش و انقباض ویروس HPV می‌گردد شامل:

• داشتن تعداد بیشتری شریک جنسی

• رابطه جنسی با کسی که چندین شریک جنسی داشته است

• داشتن سیستم ایمنی ضعیف ، به دلیل ویروس HIV یا بعد از پیوند عضو

• داشتن مناطق آسیب دیده پوست

• داشتن تماس شخصی با زگیل یا مناطقی که در معرض ویروس HPV قرار گرفته است.

رفتار ویروس HPV:

انواع مختلف ویروس HPV علائم متفاوتی هم خواهند داشت. ویروس‌های HPV می توانند منجر به زگیل دستگاه تناسلی و سرطان شوند. هیچ درمانی برای ویروس وجود ندارد، اما علائم آن قابل درمان است.

زگیل:

از علائم شایع برخی از انواع ویروس HPV زگیل‌ها، به خصوص زگیل تناسلی است. زگیل های تناسلی ممکن است به صورت یک برجستگی کوچک، خوشه ای از برجستگی یا برجستگی‌های ساقه مانند ظاهر شوند. آن ها معمولاً در خانم‌ها در دهانه رحم و در آقایان، در آلت تناسلی وجود دارد. همچنین ممکن است در اطراف مقعد و کشاله ران نیز ظاهر شوند.

این زگیل‌ها می توانند از نظر اندازه و ظاهر متفاوت باشند. یعنی بصورت بزرگ، کوچک، مسطح یا گل کلم شکل باشند و ممکن است به رنگ سفید یا رنگ گوشتی ظاهر گردند.

سایر زگیل های مرتبط با ویروس HPV شامل زگیل های مشترک ، پلانتار و زگیل‌های صاف هستند.

• زگیل های معمول:

برجستگی‌های ناصاف هستند که معمولاً در دست ها، انگشتان و آرنج دیده می‌شوند.

• زگیل‌های پلانتار:

به عنوان رشد سخت و دانه دار روی پاها توصیف می شود. آن ها معمولاً روی پاشنه پا ظاهر می‌شوند.

• زگیل‌های مسطح:

به طور کلی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مشاهده می‌گردد. آن ها به صورت ضایعات صاف و کمی برجسته ظاهر می شوند که تیره تر از رنگ طبیعی پوست هستند و معمولاً در صورت، گردن یا مناطقی که خراشیده شده اند دیده می شوند.

درمان زگیل ویروس HPV:

معمولاً از اسید سالیسیلیک برای درمان برخی زگیل‌ها استفاده می شود. اما زگیل‌های حاصل از HPV اغلب بدون درمان برطرف می‌شوند. با این وجود داروهایی وجود دارد که برای از بین بردن خود زگیل روی پوست قابل استفاده است.

چه زمانی باید برای HPV تست بگیریم؟

آزمایشاتی برای ارزیابی تغییرات سلولی دهانه رحم مربوط به HPV یا HPV شامل تست پاپ اسمیر، آزمایش DNA و استفاده از اسید استیک (سرکه) همه از جمله تست‌های مربوط به تشخیص است.

• پاپ اسمیر آزمایشی است که سلول ها را از سطح دهانه رحم یا واژن جمع می‌شود و هر گونه ناهنجاری سلولی را که منجر به سرطان می‌شود، نشان می‌دهد.

• استفاده از تست DNA برای انواع پر خطر HPV هم انجام می‌شود و همراه با پاپ اسمیر برای خانم‌های ۳۰ سال و بالاتر توصیه می‌شود.

• آزمایش HPNA نیز برای HPV وجود دارد و بدون نیاز به آزمایش همزمان پاپ اسمیر از ۲۵ سالگی، به تنهایی قابل استفاده است.

• در بعضی مواقع نیز ممکن است، بیوپسی از مناطق ناهنجار لازم باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا