سلامتی/بیماریویروس شناسی/ویروسویروس کرونا

کرونا و ماسک: هرآنچه لازم است بدانید

کاربرد ماسک برای کاهش انتقال میکروب‌ها در برخی کشورها سابقه‌ای طولانی دارد. اما بسیاری از خانواده‌ها سال 2020 (1398-1399) را به عنوان اولین سالی که ماسک زدند، بیاد خواهند داشت.

چرا باید ماسک زد یا صورت را پوشاند؟

یکی از روش‌‌های اصلی انتقال بیماری کرونا از طریق قطرات تنفسی است که افراد در هنگام صحبت، سرفه و یا عطسه بیرون می‌دهند. اگرچه تحقیقات درباره این موضوع ادامه دارد، اما می‌دانیم که این ویروس می‌تواند توسط افرادی که علائمی از خود نشان نداده‌اند نیز منتقل شود، یعنی برخی افراد می‌توانند ناقل باشند در حالیکه خود از آن خبر ندارند.

این امر یکی از دلایل اهمیت فراوان فاصله‌گذاری اجتماعی در مناطقی است که بیماری کرونا در آنجا شیوع گسترده دارد. اما در اماکن عمومی پرجمعیت، فاصله‌گیری از دیگران همیشه ممکن نیست و به همین دلیل استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در چنین محیط‌هایی برای محافظت از یکدیگر توصیه می‌شود.

اما بیاد داشته باشید که ماسک به تنهایی از اشاعه کرونا جلوگیری نمی‌کند – ما همه باید فاصله‌گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست‌ها را ادامه دهیم تا با انجام این اقدامات بتوانیم کرونا را شکست دهیم  .

انواع ماسک

ماسک‌های غیرپزشکی (ماسک‌های پارچه‌ای): اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که کرونا شیوع گسترده‌ای دارد اما علائم کرونا را ندارید، استفاده از ماسک‌های غیرپزشکی توصیه می شود.

ماسک‌های پزشکی:  این ماسک‌ها زمانی توصیه می‌شوند که شما یا عضوی از خانواده در معرض خطر بالای بیماری کرونا باشد (افراد بالای 60 سال یا دارای  بیماریهای زمینه ای)، و یا اگر از یک فرد مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنید. اگر علائم بیماری کرونا را دارید باید حتما برای حفاظت از دیگران ماسک پزشکی به صورت‌تان بزنید.

نکاتی که در هنگام ماسک زدن باید رعایت شوند

پوشیدن، برداشتن و مراقبت صحیح از یک ماسک برای حفاظت از سلامت و آنهایی که اطراف شما هستند، مهم است.

زمانی که ماسک می‌زنید:

  • ابتدا و قبل از ماسک زدن دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
  • مطمئن شوید که ماسک تمیز است. بررسی کنید که پارگی یا سوراخ نداشته باشد. اگر کثیف یا آسیب‌دیده است از آن را استفاده نکنید.
  • ماسک را به نحوی تنظیم کنید که روی دهان، بینی و چانه‌ را به خوبی پوشانده و در اطراف آن فاصله وجود نداشته باشد.
  • مطمئن شوید که تنفس به راحتی انجام می‌شود.

در زمان پوشیدن ماسک

  • اگر کثیف یا مرطوب شد، عوضش کنید.
  • ماسک را زیر دماغ یا چانه نکشید یا آن را روی سرتان نزنید – برای اینکه ماسک مؤثر باشد باید دهان و بینی را بپوشاند.
  • زمانی که ماسک پوشیده‌اید با دست لمسش نکنید.

نکته: اگر شما یا خانواده‌تان تصمیم دارید که ماسک را در آورده و در طول روز دوباره استفاده کنید، از کیف‌های تمیز و دربسته برای نگهداری آنها استفاده کنید. در خانواده برای هر ماسک از یک کیف مجزا استفاده کنید. زمانی که ماسک را در کیف گذاشته یا از آن خارج می‌کنید، ماسک را از کش و یا بند بردارید (بدون اینکه به سطح ماسک دست بزنید) تا از آلودگی احتمالی اجتناب ورزید.

زمانی که ماسک را برمی‌دارید

  • قبل از برداشتن ماسک دست‌ها را بشویید.
  • ماسک را از کش یا بند گرفته و بردارید. از تماس با قسمت جلوی ماسک اجتناب ورزید.
  • پس از برداشتن ماسک دست‌های‌تان را بشویید.
  • ماسک‌های پارچه‌ای باید پس از هر بار استفاده شسته شده و در یک کیف تمیز نگهداری شوند.
  • ماسک‌های پزشکی یکبار مصرف هستند و باید پس از استفاده دور انداخته شوند.

در استفاده از ماسک مداومت داشته باشید

پوشیدن موفق ماسک منوط به خلق یک عادت جدید است و بنابراین ارائه الگوی رفتاری درست و تکرار آن، اهمیتی کلیدی دارد. روش‌هایی بیابید تا اهمیت ماسک زدن را به روشی درست تکرار کرده و اعضای جوان‌تر خانواده را تشویق کنید که اگر مورد نادرستی را مشاهده کردند به یکدیگر یادآوری کنند. کودکان به سرعت عدم مداومت را شناسایی می‌کنند بنابراین به الگویی که ایجاد می‌کنید توجه داشته و خویشاوندان و دوستان اطراف‌تان را تشویق کنید که توصیه‌های مرتبط با ماسک زدن را رعایت کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا